Religion!!

Jag som inte ser mig som kristen även om jag är döpt undrar vad för gott som kommer ur religion.
Satt och läste AnaGinas blogg där hon pratar om att hon är så trött på svenskar som säger åk hem till ditt land så fort hon kommer med sina åsikter.
Där hon även säger att kristna och muslimer ses ned på.

Vilket jag tycker är ganska konstigt sagt när jag som inte anser mig som troende oftast är den som blir utsatt utav troende.

En muslimsk man satt med mig i en timme och försökte få mig att börja tro på Gud.
Han kallade mig för otrogen, dålig och att mitt liv skulle aldrig bli fulländat.
En annan kristen sa till mig att min själ var svart osv.
Det är som att dem vill pracka på mig sitt sätt att tänka och leva.
För mig är inte det okej.
Jag ser inte ner på folk som är troende.
För mig är det helt okej om dem känner att dem får en mening genom att tro på något större än dem själva, att dem känner en trygghet och samhörighet med andra troende.

Jag kan förstå att det är en tröst att tro på något större när man är nere och känner att ingenting kommer bli bra.

På de sättet är en religion väldigt bra.
Men samtidigt så ser man på många krig genom historiens gång, där muslimer och kristna krigar mot varandra, förtrycker varandra.
Där dem säger att deras religion är den rätta.
Men varför, när båda tror på en och samma Gud.
Så mycket mord det har varit pga av religionen, så mycket hat mot varandra.


Är vi inte alla från en och samma Gud oavsett religion så varför ska vi kriga om vems tro som är den rätta.
Låt folk tro på vad dem vill och hur dem vill så länge det inte skadar någon.
Låt mig få tro på mitt eget sätt utan att någon ska diskutera med mig i en timme för att få mig tro på något annat.

Nej jag anser att religion är ingenting för mig.
Jag är exakt en lika bra människa utan en Gud som vakar över mig.
Jag vet fortfarande vad som är rätt eller fel.
Jag känner mig fortfarande trygg som människa oavsett om jag inte tror.

Kram.

Kommentarer
Postat av: Rania

jag tror på Gud. Tycker alla borde tro på något

2010-06-13 @ 14:35:20
URL: http://ranias.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0